Het CBS heeft geconstateerd dat in januari 2016 de consument net zo veel heeft uitgegeven als in januari 2015. Echter heeft er een verschuiving plaatsgevonden: minder aan energie, minder aan kleding, meer aan woonaccessoires. De tendens gemeten in vertrouwen is neerwaarts. De recente terreurgolf verbetert dit niet.
Als ondernemer betekent dit dat u moet nadenken over de manier waarop u bij de klant onder de aandacht komt. Dat moest u al, maar het wordt alleen maar belangrijker. Visie hebben op uw business, uw klant helpen in het vinden van oplossingen. Vinger aan de pols van uw onderneming. Meten is weten.
Een mooi voorbeeld hiervan heb ik van de week mogen zien. Het bedrijf Bagdrop Systems BV zorgt voor de onbemande bagage innamepunten op luchthavens. U weet wel: een apparaat waar u uw koffer afgeeft en kunt inchecken, zonder dat er nog een grondsteward(ess) aan te pas komt.
Automatisering is prachtig. Maar wat nu als een koffer vastloopt? Of dat de deur naar de onderliggende kelder niet meer goed opent of sluit? Vroeger liep een dergelijke melding over heel veel schijven; van een grondsteward(ess) naar een meldkamer, naar een servicemonteur. De servicemonteur nam eerst een kijkje en kon het voorkomen dat niet het juiste gereedschap voorhanden was. 15 minuten heen lopen en als de goede materialen niet bij de hand waren, nogmaals heen en terug. Met als gevolg: 60 minuten out-of-order.
Nu heeft dit bedrijf allerlei sensoren ingebouwd in de machines, loopbanden en deuren. Als er iets mis is, dan krijgt de monteur op zijn smartwatch precies aangegeven wat er aan de hand is. De down-time verminderde hierdoor aanzienlijk.
Het belang van signaleren van veranderingen in koopgedrag is cruciaal om uw onderneming in voldoende mate continuïteit te geven. Meters, dashboards, alerts zijn hierbij van grote waarde. Direct inzicht hebben en hier snel op kunnen acteren is belangrijk. Achteraf weet iedereen wat er heeft plaatsgevonden. Belangrijk is dat u de juiste indicatoren meet en dit vergelijkt met uw doelstelling. Dit opzetten is best lastig. Wij kunnen daar bij helpen en u van dienst zijn.
deel deze pagina